Hoppa till innehåll

Repareras eller skrotas

28 november 2010

Saab 9-3

En längre tid har vi haft tre bilar, en mer än vi behöver egentligen. Vår äldsta bil sålde jag häromdagen. Antagligen alldeles för billigt, för den fungerade fortfarande bra, men det är värt en hel del att ha ett bekymmer mindre att tänka på i vinter, för bilar är bekymmer – och kostnader – även när de står stilla, inte minst på vintern. Den var visserligen bara tolv år men hade gått drygt 30000 mil, mer än 7 varv runt jorden alltså. Och den började få allt fler skavanker. När som helst kan det dyka upp något nytt problem, kostsamt att göra något åt även om man inte kräver att allt ska fungera perfekt. Det är ju så, att om det blir fel på en ny bil vill man helst reparera den på ett sådant sätt att den blir precis som när den var ny. Man kan jämföra med sjukdomsläran, där man kallar detta restitutio ad integrum (fullständig läkning). En gammal bil däremot kostar man inte på så mycket, man nöjer sig med att de basala funktionerna är användbara. AC är exempelvis inte en sådan funktion.
På liknande sätt förhåller det sig med oss människor. När man drabbas av skador och sjukdomar i ungdomen kan man ofta räkna med restitutio ad integrum, men när man är äldre uppkommer inte sällan mer eller mindre besvärande resttillstånd, kvarstående krämpor som man får dras med.
Just nu känner jag mig som en gammal bil med allt fler skavanker. Nyligen drabbades jag, som många gånger tidigare, av ryggvärk, men den här gången flyttade smärtorna sig efter ett par dagar till benet, som dessutom blev försvagat, och i en del av foten och underbenet försvann känseln. En undersökning med magnetkamera bekräftade misstanken om diskbråck. Så nu har min kunskap om diskbråck ofrivilligt blivit betydligt mera konkret än tidigare. Och risken är nog ganska stor att känselnedsättningen blir bestående, så att jag i fortsättningen kommer att känna mig som en sjörövare med träben. Eller som en gammal bil, ännu inte riktigt färdig för skrotning, men inte möjlig att reparera till ursprungsskick.

MagnetresonanstomografiPirat med träben

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: