Hoppa till innehåll

Annat var det förr II

6 februari 2011

Långärmade läkarrockar tycks ha blivit en del hygienexperters hatmotiv nummer ett och man planerar att via enkäter (”kvalitetskontroll”) göra patienterna till Stasi-agenter genom att rapportera ifall doktorn använder långärmad rock eller glömmer att tvättar armar och händer i sprit både före och efter kontakt med patienterna, dessa ”orena” varelser som vi hittills i allmänhet betraktat som lika ofarliga medmänniskor när vi träffar dem på mottagningen som när vi träffar dem i Konsum.
Nu är det alltså barärmat som gäller (ett stort bekymmer för mig som lider av ”vita fingrar” – Raynauds sjukdom). När jag nyss tittade på bilder från min sjuksköterskeutbildning ser jag att var det barbent (och barärmat) som gällde. Landstingets rockar var inte så korta, men det fanns ju tejp! Det är nu precis fyrtio år sedan jag började på Birgittas Sjuksköterskeskola i Linköping. Mycket har förändrats sedan dess. Det slog mig också hur mycket det röktes på den tiden. På festbilder kan man se att var och varannan av de unga flickorna sitter med en cigarett i handen. På bilden här nedanför ser jag i varje fall fyra cigaretter.
Så man kan väl säga att något var bättre förr, något var sämre.

Birgittaskolan 1971 termin 1

Feströkande sjuksköterskeelever

One Comment leave one →
  1. Inga Winzell-Pettersson permalink
    20 februari 2011 22:51

    Visst kan man säga att något var bättre , något var sämre förr. Tycker att det fortfarande är så, att det är fler kvinnor/flickor än män/pojkar som röker. Tänker på all passiv rökning ickerökare utsatt sig för i olika miljöer, vilket hamnar i ”något var sämre förr”.

Lämna en kommentar